Kolla f*ttan tjejer!

450 kvinnor får varje år beskedet att de drabbats av livmoderhalscanser, av dem avlider ca 150 (ett medeltal 2004-2008)

Cellförändringar i livmoderhalsen kan leda till cancer. Varje år skickas nästan 40 000 tunga brev ut till Svenska kvinnor, ett brev som berättar att adressaten har en förändring i livmoderhalsen. Ibland kan förändringen läka ut av sig själv men vissa behöver behandling. När förändringen upptäckts i tid är det ingen fara ofta krävs det bara ett kirurgiskt ingrepp följt av att lämna cellprov kontinuerligt de kommande åren.

Jag har fått ett sådant tungt brev, jag har genomgått ett litet ingrepp. 2006 tog jag bort min cellförändring, en liten klump på 2 cm i diameter. Efter det följde täta kontroller, efter ett år av kontroller var tredje månad sa läkaren att det räckte med en koll om året.

Förra veckan var jag på cellprovtagning igen, svaret på den provtagningen får jag om 4 veckor. Ser allt bra ut så kommer jag bara behöva gå vart tredje år dvs när jag blir kallad. I Sverige har vi ett program där alla kvinnor över 23 blir kallade till cellprov, jag tycker alla kvinnor ska gå! Min cellförändring upptäcktes inte för att jag hade symtom utan för att jag gick på min kontroll.

Tjejer släng inte kallelsen i pappersinsamlingen!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback