Legat med en nytatuerad?

Det här med att ge blod har alltid varit viktigt för mig då jag själv har en ovanlig blodgrupp nämligen 0 rh-. Blodgruppen är en väldigt bra blodgrupp ur givarsynpunkt då det blodet kan ges till alla, en person med 0 rh- kan endast ta emot blod av 0 rh-. 0 rh- blodet är det som ges vid akuta situationer när det inte finns tid att kolla vilken blodgrupp mottagaren har. Socialstyrelsen uppskattar att ca 100 000 personer får blod varje år och av dem är minst 1/3 blodtransfusioner livräddande i akutsituation.
Enligt geblod.nu har 6% av Sveriges befolkning 0 rh- och 2009 tappades 501 287 enheter blod, då kan jag antar att att ca 30 000 enheter då kanske var min blodgrupp. Alla dessa siffror hade jag kollat upp när jag var gravid då jag vet att man förlorar en del blod vid en förlossning. Jag var jätterädd att min blodgrupp inte skulle finnas när det var dags för min förlossning, inte nog med att jag var orolig för rh-immunisering av barnet så var jag även rädd för att jag skulle lida för stor blodförlust. Allt gick bra inga antikroppar hade gått över till dottern och jag förlorade bara knapp liter blod.

http://svt.se/1.2445562/forbjudet_sex_for_blodgivare
Nu har det införts hårdare regler för att ge blod. Nu räknas en nypiercad och nytatuerad person som en person som utsatts för risk för blodsmitta. Så har man haft sex med en nytatuerad får man vänta 1 år innan det är ok att ge blod igen. Lite lustigt då man som nypiercad bara behöver vänta 6 månader innan det är dags att tappas på blod igen.
Här kommer alla regler:
  • 18-60år
  • väga över 50kg
  • frisk
  • förstå och tala svenska
  • svensk personnummer
  • Giltig idhandling
  • varit svårt förkyld/annan infektion - vänta 2 veckor
  • mindre kirurgiskt ingrepp - vänta 1 vecka
  • större kirurgiskt ingrepp - vänta 6 mån
  • fått blodtransfusion - vänta 6 mån
  • sjukskriven - vänta tills sjukskrivningen är slut
  • fått akupunktur - av svensksjukvårdspersonal inget hinder annars vänta 6 mån
  • behandlas av tandläkare - vänta 1 dag
  • haft tropisksjukdom - får aldrig ge blod
  • haft gulsot (hepatit B, C) - aldrig ge blod (vissa undantag ges)
  • har HIV - får aldrig ge blod
  • Besökt tropiskt område (fritt från malaria) - vänta 4 veckor
  • Besökt tropiskt område (med risk för malaria) - vänta 6 månader
  • bosatt i område med malaria dina första 5 år - vänta 3 år
  • varit bosatt minst 5år i område där det finns Chagas sjukdom - får aldrig ge blod
  • Ny sex partner - vänta 3 månader, även om ni använt kondom
  • Haft sex med person som utsatts för risk för blodsmitta - vänta 1 år
  • Är man och har haft sex med man - får aldrig ge blod
  • Haft sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning - får aldrig ge blod
  • Blivit tatuerad - vänta 6 månader
  • Blivit piercad - vänta 6 månader
  • Injicerat anabola, narkotika eller tillväxthormon annat än hos sjukvården - får aldrig ge blod
  • Gravid - vänta 9 månader efter förlossningen
  • missfall/abort - rådgör med personalen
Får du ge blod?

Kommentarer
Postat av: Mathias

Jag får aldrig ge blod för jag injicerade droger för 12 år sedan. Jag tycker jag borde få en ny chans...

2011-06-06 @ 11:54:17
Postat av: Zin

väga över 50kg?!

äe... jag får äta upp mig lite.

Postat av: Emma

trodde de skulle ändra det där med män som haft sex med män... men hur är det om en har sex med en man som haft sex med en man? eller om en tjej och en kille har analsex, borde inte det räknas som bögsex? mycket med det där. och obehagligt att de inte kan garantera att blodet är smittofritt.

och nej jag får inte ge blod pga att jag tatuerar mig hela tiden. är också 0rh-. lite dåligt samvete där...

2011-06-06 @ 19:27:19
Postat av: Ann

Håller med Emma! Verkligen. Det där är bara sjukt, fördomsfullt och bristande kunskap av dom!

2011-06-10 @ 00:58:44
URL: http://aevelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback