Kiki på världskultur

På världskultursmuseet var det idag familje lördag och filmen Kikis expressbud visades.
Filmen som jag med min dotter sett så många gånger tåls att ses igen! Den handlar om en trettonårig häxflicka som innan hon blir häxa ska göra sin ettåriga praktik. Kiki kan inte spå och se in i framtiden inte heller kan hon göra magiska drycker. Hon har ingen specialförmåga än men hon kan på sin kvast flyga och det är en förmåga som leder henne till att starta en expressduds firma i den nya staden som hon hamnar i. Filmen handlar om att följa sitt hjärta och när Kiki förlorar sin flygförmåga så möt hon av frågan vi alla ska ställa oss "Vad driver mig, var är min inspiration?"
Under de 103 minuterna vi får umgås med Kiki får vi följa henne under hennes upp och nergångar, uppleva hennes rädsla över att inte veta vad som väntar och vara med under en rad kärleksfulla möten!
"Häxor har haft den här färgen på klänningar i alla tider. Det är inte färgen på klänning utan det som finns i hjärtat som spelar roll" säger Kikis mor när hon hjälper sin dotter på med klänningen som bär den färg som hennes klänningar framöver kommer att bära; svart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback