Fler poliser under Ramadan?

Har precis sett på en dokumentär om det nya riksdagspartiet Sverigedemokraterna och den har väckt en hel del tankar.
Är det så som Sverigedemokraterna påstår? Att denna vad det nu är Islamiseringen måste stoppas? och vad är den här kulturberikningen som det pratas om? Behövs det skärpt beredskap under ramadan?
Är kulturberikning att alla barnen i skolan ska få gå på minst ett museibesök och teaterbesök per läsår eller planeras det att receptet på Baklava ska finnas med i nästa upplaga av "Sju sorters kakor"?  (Ja tack!)

Efter att googlat Islamisering och läst lite så förstår jag att Islamisering innebär att ett land anpassas till muslimska förhållanden (och vad det är vet jag inte riktigt) men jag tror att det ordet uppkom efter en rädsla av att muslimer ska särbehandlas och få fördelar. Rädslan handlar inte om klassiska rädslan över att dottern Inga dejtar heta Mohammed, utan rädslan är att Sverige ska ge mer plats åt en annan kultur till bekostnad av svensk kultur och tradition.
Om jag leker lite med tanken att Eid al-fitr blir en helgdag eller rättare sagt tre eftersom Eid firas i tre dagar och "vi" Svenskar ska börjar fira Eid då förstår jag varför Sverigedemokraterna vill ha skärpt beredskap.
När "vi" Svenskar firar så gör "vi" det med klirr i glasen och kjolen över huvudet! Snapps till sillen, julöl, påsköl och Björn Rosenström. Iklädd små papphattar ska det tas både helan och halvan på kräftskivan. Fallossymbolen kläs med blommor och blad innan den blir centrum av en lustig dans, de som inte vågar dansa finner modet i botten på snappsglaset. För dem som inte fått uppleva Svenskmidsommar eller för er som helt enkelt inte minns rekommenderar jag den lite överdrivna IKEA reklamen
Nu är reklamen överdriven men lite känns igen


Om Eid skulle bli en helgdag(ar) och firas av "oss" på svenskt vis med kanske Eid-öl och snapps till Shish kebaben så håller jag med Sverigedemokraterna att det behövs skärpt beredskap under Ramadan. Sen om Sverige skulle sträcka sig längre och göra helgdag av Persiskt nyår Nouruz med till hörande Chaharshabe Suri och det skulle firas med svensk snapps bör även brandkåren ha skärpt beredskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback