en apa i hallen

Det springer runt något på mitt golv. Vem har bytt ut mitt söta lilla barn mot det där monstret/trollet/apan som klättrar överallt, skriker, stökar ner och klär av sig naken?
Vem har tagit mitt barn?

Det lilla monstret härar fram i hallen. Sliter ner alla skor från skohyllan. Drar ut alla halsdukar och sjalar. Får tag i en kappa som hänger på en galge. Plötsligt förvandlas monstret till en apa. Apan klättrar upp på hallbänken och når nu anslagstavlan. Apan slänger ner allt som finns på den. Apan får tag i nycklarna på kroken och slänger även ner dem. Apan hoppar ner mot golvet och innan den nuddar marken har den blivit förvandlat till ett skrikande troll. Trollet drar fram pulkan. Trollet drar skrikandes runt på pulkan, sätter sig i pulkan och börjar hoppa samtidigt som de skriker.
Var är mamma? Var är jag?
Jag står med dotterns overall i handen. Redo att kränga på den på dottern, men har i min förvånad blivit förlamad. Var är mitt barn?
-Jag orkar inte mera! Jag bara orkar inte mera! Vi skulle ju åka till öppnaförskolan! Vi ska gå ut! säger mamma som då är jag.
Trollet blir tyst. Det sträcker upp armarna och säger kram.
-Kram! Kram.
Att jag kunde se så fel. Det var ju min lilla älskling hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback