Skiljas, svårare än att gifta sig!

Att skiljas är svårt, inte det att det tar på mig psykiskt utan det är svårt! Papper ska fyllas i och skickas till rätt tingsrätt, personbevis för skilsmässa ska beställas för det fungerar inte med de där vanliga personbevisen du drar hem själv med e-leg. utan personbevis anpassade för skilsmässa ska det vara, det ska sättas in rätt belopp på ett konto, sen ska det vara en betänketid på 6 månader och efter det ska det fyllas i papper på nytt och nya personbevis ja ni vet de där speciella ska skickas in. Ja ni ser va mycket! Jag hinner inte sätta punkt!
Och! Och sen har vi bodelning! Vad köpte jag innan det blev vi? Räknas det där som gåva? Hur avgörs det vad som är mitt eller ditt?
Usch!
Det borde vara lättare att skiljas och svårare att gifta sig!
Att gifta sig var lätt!
Vi gifte oss två gånger, en ceremoni och sen i rådhuset. Det var så lätt! Blanketterna kunde man skriva ut på skatteverkets hemsida, rådhuset var några musklick bort klick klick sen var det bokat och fakturan kom med posten.
Det borde vara svårare att gifta sig... det borde finnas ett test eller någon form av sinnesundersökning, något sorts hinder som håller tillbaka galningar som mig från att ingå äktenskap. Sen vore det bra om det fanns en prövotid, vi var inte ens gifta ett år innan det var dags för skilsmässa.
Jag tror att om ett par är så kära och förälskade är inte lite mer pappersklotter jobbigt att fylla i men för oss som gifter oss av praktiska skäl är några extra papper ett skäl att istället boka advokat och skriva avtal istället. Med mer erfarenhet och visdom ser jag det som dumt att gifta sig av endast praktiska skäl, gift er för kärleken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback