ryggskott! ömka mig!...eller inte?

Igår efter ett mysigt bad med dottern var det dags för nattning. Det var när jag lyfte upp henne på pallen framför handfatet som det bra ilade till i hela ryggen! Jag lyckades med hjälp av att hålla mig i väggen borsta dotterns tänder. Nattningen var en plåga, ryggen ilade så mkt så jag knappt kunde sträcka lill-tjejen nappen.
Idag efter massa timmars sömn googlade jag på ryggskott och insåg att det är det jag drabbats av. Tänkte "fan, men yes! Då blir det vila och film hela dagen! Inget ta hand om barn eller hund. Säng, säng, säng!"
Efter lite läsning insåg jag att jag hade helt fel, det är inte sängliggande som rekommenderas vid ryggskott. Istället ska man
  • om möjligt jobba även trots smärta
  • Promenera
  • Böja ryggen trots smärtan (men utan vridning)
  • Lätt träning

Jag hade verkligen sett fram emot massa ömkning, en man som skulle passa upp mig och samtidigt ta all ansvar för barnet. Bara massa film och serier! Jag till och med uppdaterade min fb-status och berättade om ryggskottet i hopp om att jag skulle få ömkande kommentarer så som "åå, stackare" "lider med dig" följt av "hoppas du blir bättre snart <3". Men nej. Inte ens ett "gillar" har jag fått. Det är tydligen inte synd om mig.
Efter att jag legat och tyckt synd om mig själv och kollat min fb-status 100 gånger var det dags att testa de där råden och tipsen om jag läst på 1177.se och vardguiden.se
Jag dammade, städade, dammsög och våttorkade hela övervåningen. Efter det bar jag med mig dottern till köket och där stökade vi ihop lite chokladbollar, plockade ur diskmaskinen och diskade. Efter barnet somnat ville vovven ut på promenad så det var bara att bita ihop när jag snörade på kängorna och promenerade ut i kylan.
Så nu borde jag fått med mig alla de fyra tipsen; jobbat, promenerat, böja mig och träning.

Har fortfarande ont i ryggen men jag har förstått att dagen går vidare oavsett om jag ömkas eller ej.
Undra om jag hade haft mer ont i ryggen om jag blivit ömkad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback