slut walk

"Undvik att klä er som slampor" var ett uttalande som kom från en polis under en föreläsning som handlade om förebyggande arbete mot våldtäkt i Toronto. Efter det dumma uttalandet som syftar till att det är kvinnors klädsel som uppmanar till våldtäkt startades det en reaktionsrörelse som kallas "Slut walk". Tusentals människor tågade tillsammans till polishögkvarteret i Toronto utklädda till "slampor/sluts". Det var några som hade plakat där det stod "Yes means Yeas, No means No" och "Society teaches DONT GET RAPED rather than DONT RAPE"
Nu har "slut walk" börjat sprida sig till flera ställen och jag ser med glädje fram emot Sveriges första "Slut walk". För jag anser att jag ska kunna gå naken utan att bli antastad och våldtagen.
Om en person skulle bli utsatt för sexuelltövergrepp ska offrets klädsel inte ha betydelse i rättegång.
Kjolen ska kunna vara kort utan att det ska ses som en inbjudan till sex.
Kvinnor och män! Kom och följ med mig på en slut walk!

Kommentarer
Postat av: Ann

vad häftigt! Jag kommer nog blogga om det, fast på ett annat sätt och med en lite annorlunda åsikt. Tycker också alla ska kunna gå nakna utan att bli våldtagna, självklart gör jag det. Fast jag tror aldrig det kommer att kunna bli så, hur mycket man än vill. Men det spelar egentligen ingen roll! Följer gärna med dig på en slutwalk! Ska vi ha plakat också? Det är ju inte för busvislingarnas skull man kommer att ha en muskort kjol på sig, menar jag.

Postat av: Malin

SlutWalk Stockholm går av stapeln den 4 juni i Stockholm! Kom och gå med oss!



Facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=172581052795602

2011-05-16 @ 23:35:40
URL: http://slutwalkstockholm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback