Vad är "negerboll"?

De senaste dagarna har det dykt upp på facebook en grupp som vill värna om rätten att få kalla Chokladboll för "Negerboll" I den gruppen kan man läsa något liknande: "om inte jag får kalla det "negerboll" ska inte en svart få säga vitlök"

Många bakverk och matvaror har fått namn efter vad det innehåller, härkomst eller namn som beskriver utseendet. Kanelbulle, ganska avslöjande att det innehåller kanel. Rödlök, gullök, vitlök är namn som helt enkelt avslöjar färgen på löken. Pitepalt som namnet avslöjar sägs komma från Norrland. Namnet ”Nergerboll” som vissa så envist fortfarande vill kalla det runda bakverket med smak av choklad och kokos förbryllar mig. Hur tänkte man när man namngav ett bakverk "Negerboll"? Vilka bollar syftar man på? Ska namnet beskriva utseendet, kanske innehållet eller var den kommer ifrån?
Testar tesen om utseendet... Om jag skulle översätta ordet bollar till engelska= balls dras mina tankar till de nedre regionen på en manskropp och jag vill absolut inte att min dotter ska stå i köket och rulla ballar, så det förlegade namnet kan inte syfta till utseendet...
Tes om innehåll; Kanelbullar innehåller kanel, negerbollar innehåller... Nej, nej. Så puckat kan det inte vara.
Tes om härkomst; Pitepalt från Piteå, negerboll från... Nej, nej prata avföring låter jag bli. (Det finns inget land som heter Neger kan jag tillägga)
Helt plötsligt låter "Negerboll" låter inte speciellt aptitligt.
Namnet måste komma ifrån att någon för många årsedan, under den perioden i historien då det ansågs roligt och helt ok att skämta om hudfärg, tyckte att den var lustig.
Om jag ska försöka mig till en seriösare gissning som inte dömer namngivaren så kanske de har med att göra att kakaobönan dels odlas i Afrika. (långsök kanske?)

Nej jag kommer kalla det Chokladboll för att då inte utesluta att de små bollarna kan vara rullade i pärlsocker likväl som kokos.


Kommentarer
Postat av: simone

sv; haha, ja :)

Jo, det kanske. Fast pappa tycker att du ska spara pengar och komma till Gotland ;)

Postat av: Z

kanske borde de heta havreboll, eller smörboll (de innehåller ju mest smör) fast smörboll låter inte så gott.

2010-05-17 @ 10:45:17
Postat av: Angelica

mmm smööörboll! Gott!

2010-06-02 @ 23:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback