Flapjack Recept!

Gjorde flapjacks med cranberries idag. Blev bra andra gången. Första baket blev ett väldigt smuligt resultat (kanske hade jag den förlänge i ugnen?) Så bak två tillsatte jag lite hett vatten i smeten, perfekt! Jag hade bar i 2 dl råsocker men tyckte att det blev för sött för mitt ändamål, jag ska ha dem som reservenergi i väskan inte som kaka.

Recept från http://sv.wikibooks.org/wiki/Kokboken/Recept/Flapjack

För hel långpanna:
300 g smör (+ litet för plåten)
200-300 g råsocker
4 msk ljus sirap
700 g havregryn
Ev. en nypa salt

Smaksättnig efter önskemål:

  • Bitar av torkad frukt
  • Krossade nötter
  • Kanel
  • Mörk choklad som garnering (400g)

Värm ugnen till 150°C.

Värm smöret, sockret och sirapen i en kastrull tills smöret smält och blandningen har antagit en fin, gyllene färg. Om smöret du använder är osaltat är det gott att tillsätta en nypa salt. Vill du smaksätta din flapjack med något så gör det nu, låt matkonstnären i dig få utlopp för sina böjelser.

Tillsätt havregryn och blanda till en smet.

Häll smeten i en smörjd långpanna och fördela smeten jämntjockt över hela ytan, platt och fint. Stoppa in formen i ugnen och baka tills kakan fått en jämn, gyllenbrun färg (25 minuter). Min kaka blev inte gyllenbrun...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback