värdefullt

Vi värdesätter saker så olika och det finns ingen som kan säga att något är bättre än det andra det finns ingen skala. Vi har själva gjort upp den skalan för oss själva.
Imorse vaknade dottern runt kl 8, hon kröp upp i sängen och kramades innan vi bestämde oss för att gå ner och äta frukost. I bara pyamas satt hon i sin stol och knaprade på sina smörgåsar och skedade sin yogurth. Jag kunde lugnt sätta på kaffet, släppa ut hunden genom altandörren och plocka undan lite i köket. Sådana morgnar värdesätter jag.
När lill-flickan ätit klart klädde jag på henne kläder och skor så hon kunde göra hunden sällskap ute på gården. Hunden hade nu hunnit springa av sig och ville gärna ha sällskap av lill-flickan. En halv minut senare gjorde jag dom sällskap. Jag satt mig med min tjocka bok och min kopp kaffe på altantrappan. Tankar kring hus vs. lägenhet snurrade runt. "Så här lugnt har jag inte haft det sen innan Lola föddes"
När jag är hemma i lägenheten ser morgonen helt annorlunda ut. Efter frukost ska Lola tvingas ner i barnvagnen, barnvagnen i sin tur ska släpas två trappor ner, Dillon ska nervöst följa tätt bakom mig och sen ska jag rasta Dillon knuffandes på en barnvagn med en skrikande Lola i. Efter morgonrundan ska allt upp i lägenheten igen, hunden ska ha mat, det ska plockas i köket, Lola får se lite på Pingu så jag kan få något gjort... sen, sen tar jag på henne ytterkläder (igen) och går ut på innergården så hon kan leka. Då brukar klockan sprungit iväg så pass mycket att det snart är dags att gå in och greja med lunchen.

När jag var 18år var drömmen om lägenhet i stan det som det drömdes mest om. Idag nästan 10år senare är det drömmar om hus så är återkommande.
Är hus bättre än lägenhet?
Jag är helt övertygad om att det finns personer i liknande situation som mig som hellre bor i lägenhet. Så finns det då några värdefulla ting här i välden eller är allt bara åsikter? Har då tingen något värde om det är mina åsikter? För dem som är insatt i politik (och känner till marknadsekonomi) och de så som jag funderar ofta på vad/varför/hur/när kanske känner igen sig...
Tingen har endast det värde jag ger dem.
Idag värdesätter jag hus högre än lägenhet, den dagen det behövs bytas tak kanske jag ändrar mig.
Idag värdesätter jag lugn och enkelhet, den dagen jag behöver byta tak har jag nog inte ändrat mig på de punkterna.
Tingen värdesätter vi olika och det ändrar sig hela tiden. Men att värdera lycka, ro och välmående kommer vi nog alltid värdesätta och där skiljer vi oss inte från varandra. Där vill vi alla ha det samma.
Peace and Love/ Angelica

Kommentarer
Postat av: simone

sv; ja, det skulle va jätte kul! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback