skor, skor- akta er för skomakaren!

Det vibrerade, det var min telefon som var på ljudlös men med vibbration. Aydin ringde för tredje gången denna dagen.
Tidigare hade han ringt för att han ville veta  namnet på ett företag och andra gången bara för att prata lite. Nu den här tredje gången berättade han att jag fått en avi från posten!
Jag visste direkt vad det va!
Det är mina skor som har kommit!
Jag hade tidigare beställt ett par skor som jag  var tvungen att skicka tillbaka pga att jag fått fel stl. Men nu ringde fästmannen och berättade att de väntade på mig på posten!


Innan jag kunde hämta mina nya skor skulle jag förbi skomakaren vid jobbet i angered och hämta mina svarta "farmors"skor som jag lämmnat in. De skulle få ny klack och en ny öljett. "Kan inte vara så svårt" tänkte jag när jag lämnade in dem i onsdags. "Detta måste vara som rutin för dem!"
-visst, visst detta fixar jag! Hämta dem imorgon, torsdag. sa skomakaren när jag kom in med skorna.

Igår, torsdag gick jag dit. Jag var väldigt stressad för att jag var påväg till boxnings träningen och vill ha gott om tid att byta om. När jag kom fram till skomakaren och han tog fram mina skor höll jag på att få en chock!
Öljetterna på mina skor är antiksilver färgade och den öljetten han skulle byta ut hade han ersatt med en... guldfärgad öljett! Bland alla antiksilverfärgade satt det en guldfärgat öljett!
-Oj vad har du gjort! sa jag
-Jag har lagat skorna. sa skomakaren.
-Så där vill jag inte ha det, det är inte samma färg!
-men det kommer inte synas när du snör dem,sa han
- Jo det kommer det göra, det är inte fint!
-Jo, guld är fint, sa han.
-Jag vill inte betala för det där! Ta bort den! sa jag.
Sen vidare försökte skomakaren förkalara att han inte hade andra färger och jag blev mer och mer arg. För då hade han inte behövt byta ut den alls. Jag blev bara mer och mer förbannad och disskusionen fortsatte på samma sätt. Jag sa att det var fult och han sa att det inte gjorde ngt.
-Om du inte kan fixa en annan öljett får du ta ut den så går jag till någon annan som kan! sa jag.
-Men va då! sa han
-Nej ge hit skorna bara! Jag struntar i det här! GE HIT SKORNA! Jag ska ta dem till någon annan, du behöver inte ta ut öljetten det fixar en annan skomakare. Ge mig bara skorna!! skrek jag
Jag hade blivit lite lätt hysterisk och dessutom blev jag på hejad av en annan kund som stod bakom och höll med om att det inte såg bra ut.
-Lugna ner dig, jag ska ta ut den! sa han.
Men helt plötsligt kom en annan skomakare som såg mkt äldre ut. Han tog den yngre skomakaren åt sidan och sen kom den yngre skomakaren fram till mig och visade att han hittat en öljett som skulle passa. Han sa att han skulle sätta i den på en gång.
-Nej, jag har inte tid med det här! Jag kommer och hämtar skorna imorgon. Du behöver inte stressa! sa jag innan jag sprang ut, skackandes och på väg att börja skrika och gråta! Det var länge sen jag var så arg!
Men idag hämtade jag dem och det såg jättebra ut, det sa jag även till skomakaren.
Nästa gång jag ska fixa ett par skor så åker jag in till stan!


Kommentarer
Postat av: Gunnar Nilsson

;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback