Brevet-tungt och tjockt

Jag har väntat så länge...
I torsdags när jag kom hem låg det där på köks bordet. Brevet! Det var ett vitt kuver med texten "Sahlgrenska universitetsjukhus" Jag visste direkt vad brevet handalde om; jag skulle få domen, svaret på vävnadsproverna. Brevet var tjockt och vägde en del i handen. "Det här kan inte vara bra!" Tänkte jag och började riva upp kuvertet.

12 dec var jag och lämnade nya prover. De tog lite vävnad och skulle skicka det till labbet, svaret skulle jag få via post.
Det var det tredje provet på ett halv år och det jag visste var att jag hade en cellförändring och läkaren har koll på hur stor den är (dock ej så stor säger han) men det som var kvar att ta reda på var villken sorts förändring det var. Var det en som behövdes tas bort eller en som skulle läka ut av sig själv?

Jag fick ut papprerna som låg i kuvertet. Det var många. Det första jag såg var det pappret som jag sett så många gånger tidigare som handlade om biobankslagen och om hur vävnadsprov hanteras. Sen så blev jag yr i huvudet.
Jag skummade:
"Bästa Angelica!  Proverna som togs...är undersökta... bör behandlas.... bokat in en tid på våran mottagning för detta...Vänliga hälsningar"
Jag blev bara yrare när jag kollade på kallesen. Sen hittade jag det som tagit störst plats i kuvertet, ett häfte om cellförändringar i livmoderhalsen. Även det skummade jag igenom sen så orkade jag inte mer. Jag vill inte veta vad som kan hända. Jag orkar inte!

"Hur känns det, vad står det?" frågade min fästman
"Nej det är inte så farligt. Det är väl som jag förväntade mig. Jag ska in och oppereras nästa vecka." Svarade jag och sen började jag gråta.
Jag förklarade för honom att: Detta innebär att jag inte kan vara med i ABCs klubbmästerskap, jag kan inte vara med i nybörjar SM i boxning och värst av allt så finns det stor risk för återfall.

Jag har inte orkat berätta för tränaren att jag inte ska vara med på Klubbmästerskapet. Jag har inte berättat för mina kollegor att jag kommer vara ledig.
Hur ska jag få mod och ork till det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback