god "kristen-spendera-köpa-köpa-köpa" jul

Varje år lika efterlängtad återkommande fröjdefull jul. Nu är den här med alla dofter, intryck och prestations ångets. Med gammla släktingar som luktar illa, pinsamma tomtar och fulla julfirare.
Detta år slipper jag den traditionella julen med mat som skinka som jag ändå inte äter, potatis som jag avskyr, dopp i grytan som är snuskigt och jul senap som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag slipper väntan av när jag får öppna julklappar, väntan som när jag var liten brukade vara spännande men som övergått till en pina då man får stå ut med små kusiners tjat "när ska vi öppna kallarna?" och mormors otroliga pedagogiska svar "sen, ta en kaka till"
Sen, sen, det finns inte hos ett litet barn som inte har tålamod. Men hade svaret varit kl 14.00 kanske ungen lärt sig något för då kunde ju mormor visa på klockan hur den skulle se ut när det är dags för klappar!!
Tjat tjat tjat. Vuxna som är goa och glada "för att det är så trevligt med jul" inte alls för att de druckigt för mycke snabbs och tagit två mer julöl än vad de behövde för att finna julen som en trevlig högtid.
Denna julen sitter jag hemma i göteborg, långt från juleglade gotlänningar och julefirande svärmor. Denna julen sitter jag  i min tvåa här i göteborg. Igår bakade jag lussebullar med fullkorn och mindre socker och fett, de smakade mer som lussebröd men de var goda. Idag har jag ätit gröt, gjord på linfrön, grynblandning, rödalinser, kanel, pumpafrön, hasselnötter... efter det gräddade jag pepparkakor, drack kaffe och öppnade julklappar med min fästman. Sen åkte han till jobbet. Han kör spårvagn.
Denna julen sitter jag här, har jule-ångest för jag ätit för många pepparkakor (degen innehöll 200g fett), för att jag inte har någon julgran, för att jag inte fått ett enda god jul sms, för att min fästman har köpt för dyra grejer till mig, för att jag inte är full på julsnabbs och julöl.
Nu ska jag gå ut med Dillon (hunden) på stan. Sen ska jag fördriva min väntan på min karl med att kolla på julprogram på tv.
God jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback